ایده­ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

نقد و مطالعه مباحث روانشناسی محیطی از منظر شعور

2-7-1- معماری، هرمنوتیک، شعور و القای حس و معنا در ناخودآگاهی

طبق اصل تشعشع شعوری، هرکس هر نوع تفکری را در ذهن داشته باشد، تشعشع شعوری منطبق با آن را به محیط ساطع می­کند. هستی از سه عنصر اصلی ساخته شده می باشد: ماده، انرژی، شعور. هر عنصر مادی در هستی، یک بعد شعوری دارد که اگر آن عنصر، در متن طبیعت باشد، به دلیل قرار گرفتن در بطن شعور سالم اکوسیستم، از شارژ مثبتی بر خوردار خواهد بود. اما هر چیزی که بشر می­سازد و یا در برخورد با بشر قرار می گیرد، بُعد شعوری آن تغییر می­کند. در احادیث نبوی هم روی نیت در اقدام خیلی تاکید شده می باشد. مثلا: از رسول اکرم (ص) در روایت متواتر میان شیعه و سنی رسیده می باشد که: انما الاعمال بالنیات؛ همانا کارها وابسته به نیت­هاست، لکل امرء مانوی ؛ برای هر کس همان می باشد که آن را قصد کرده می باشد، لا اقدام الا بنیه: هیچ عملی بدون نیت پذیرفته نیست (البشیری، 1430).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

اینکه با چه نیتی و با چه نمادی یک بنا را احداث کنند تشعشع آن محیط  متفاوت خواهد بود. شاید در ظاهر به تصور نیاید که یک نماد بتواند بعد شعوری یک محیط را معیوب سازد. اما در اصل بایستی یک فرقی بین دو محیط نمادین وجود داشته باشد. مثلا: در تصویر (شماره 3-2)، یکی از مهمترین علائم قابل تکریم سازمان جهانی فراماسونری ” چشم خدا ” می باشد. این تصویر در درون تمام لژهای سازمان جهانی فراماسونری بر بالای تخت سلیمان که نشستن گاه مهمار بزرگ می باشد نصب گردیده می باشد و ناظر اعمال ماسونها می­باشد. تقدیس از این تصویر به اندازه­ای می­باشد که حتی در امریکا این تصویر در پشت اسکناس­های یک دلاری بالای یک هرم چاپ شده می باشد و یکی از علائم اختصاصی دولت آمریکا در پول آن کشور محسوب شده می باشد (یوسفیه، 7:1352). علامت هرم و چشم درون مثلث در همه­ی لژها و مجلات فراماسونری به چشم می­خورد­” (اوکتار ،98:1384). در تصویر شماره­ی 3-3 نیز تصویری از گنبدی دوار با شعاع نور از مرکز آن داریم که تصویری از آیه­ی 35 سوره­ی نور را در ضمیمه دارد. حال با این وصف، دو محیط نمادین داریم: یکی با نماد کفر و الحاد و دیگری با نماد توحید و حقیقت. در واقع، در ظاهر نباید تاثیری در احساس فرد داشته باشند اما از بُعد اصل تشعشع شعوری و شارژ شعوری، دو محیط متضاد داریم. در واقع  با بهره گیری از نماد­های توحیدی در اماکن اسلامی­، بعد شعوری محیط­، شارژ مثبت می­گردد و به افرادی که در این محیط قرار می­گیرند احساس آرامش و نشاط درونی القاء می­گردد. البته طبق اصل شارژ شعوری، اگر سازنده­ی بنا اطلاع نداشته باشد که این نمادهایی که به کار می­برد چه مفهومی دارند  و صرفا به خاطر تقلید ظاهری از بناهای اسلامی تاریخی به ساخت بنا بپردازد­، این شارژ در بنا ایجاد نخواهد گردید یا شدت پالس شعوری آن کمتر خواهد بود. اگر شخصی در هر کدام از این محیط­ها به مدت طولانی حضور داشته باشد­، ذهن او از تشعشع این محیط­ها متاثر شده و در ناخودآگاهی او وارد می­گردد که در ادامه در تغییر زمینه­ی ذهنی فرد موثر خواهد بود.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1-3-1-­ آیا ایده شهر-فرهنگ می­تواند شهر ایرانی-اسلامی را پایدار کند؟

1-3-2-­ چگونه می­توان ایده شهر-فرهنگ را در شهر ایرانی  (خوی) تقویت نمود؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه