عنوان کامل پایان نامه :

 ایده­ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

تحلیل ماهیت حس مکان و حس تعلق به اجتماع از منظر شعور

2-7-3-1- بشر مقام خلیفه­اللهی دارد: ” وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً… : (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در ارض جانشینی قرار خواهم داد…” (بقره:30). بشر شرافتمند­ترین مخلوق خداوند می باشد؛ به خاطر اینکه بُعد ” روح الله ” را در ازل بر وجود او دمیدند و او مسجود ملائک گردید. ” فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ؛ فَسَجَدَ الْمَلَائِکَهُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ : هنگامی که آن را نظام بخشیدم و از روح خود در آن دمیدم، برای او به سجده افتید، آن لحظه همه فرشتگان سجده کردند ” ﴿ص: 73 و٧٢﴾. بشر (در اصل آدم) معنای هستی می باشد. حضور شخص در یک محیط، بُعد سوم محیط یعنی بعد شعوری آنرا تغییر می­دهد. حضور جمعی از بشر­هایی که فرایند ذهنی مثبتی داشته باشند، شارژ شعوری یک محیط را در جهت مثبت ارتقاء می­دهد. شارژ مثبت این محیط، به افراد دیگر، حس مثبتی القا می­کند و برعکس. اما در صورت عام، که افراد جامعه در یک محیطی حاضر باشند، میانگین تشعشعات شعوری آنها، پالس غالب را در روح جمعی آن محیط به خود اختصاص می­دهد. در این صورت و بعد از اینکه روح جمعی یک جمع و یک محیط تشکیل شده می باشد، اگر افرادی تازه وارد به صورت انفرادی به این جمع اضافه شوند، بدون اینکه متوجه باشند ذهن آنها تحت تاثیر پالس شعوری غالب محیط قرار می­گیرند و به تدریج در شعور جمع ادغام می­شوند. پس محیط، بعد از اینکه شارژ خاصی دریافت نمود و شارژ گردید، به واسطه­ی تشعشع شعوری خود، می­تواند شخصیتی جدا از ذهن و ادراک ما داشته باشد. در ثانی، اگر محیط، شخصیتی جدا از ذهن و ادراک بشر نداشته باشد، امکان ندارد افرادی که در محیط خاصی قرار می­گیرند به صورت اکثریت در آن جمع، برداشت حسی یکسانی را از یک محیط نتیجه بگیرند.

2-7-3-2- هر محیطی با در نظر داشتن اعمالی که در آن انجام می­گیرد شارژ می­گردد و تشعشع شعوری همسان با خود را نیز ساطع می­کند. پس، دریافت چنین شارژی از یک محیط، می­تواند حس خاصی را منطبق ماهیت تشعشعی آن اعمال به فرد القا نماید.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2-7-3-3- وقتی اتفاقی برای ما می­افتد، کبُعد ” روان ” ما که مسئول ادراک احساسات می باشد، واکنش حسی خاصی که متاثر از آن اتفاق می باشد، بروز می­دهد. کمیت، کیفیت و نوع واکنش روان به حوادث، به نوع حادثه و شدت و ضعف آن و نیز تیپ شخصیتی افراد ارتباط دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد (ر.ک. طاهری، بی­تا، 137). در حال نیز، آرشیو ذهنی که مسئول ثبت وقایع می باشد، مشغول ثبت کم وکیف حادثه می باشد. وقتی روان نیز به حادثه واکنش حسی نشان می­دهد، همراه با سیر زمانی حادثه، بار عاطفی آن اتفاق نیز در حافظه ثبت می­گردد و تبدیل به خاطره می­گردد. زندگی زنجیره­ی خاطرات می باشد و آدمی با آنها زندگی می­کند. به نحوی که اگر شخصی حافظه­اش را از دست بدهد، همه چیز را از دست داده می باشد. خانواده، دوستان، مهارت و حتی خودش را. اگر یک جنایتکار جنگی مثل صدام را بیاروند و حافظه­ی او را ری­ست نمایند، به نحوی که از صفر شروع گردد، در این حالت برای آن شخص چه فرقی می­کند که او جنایتکار می باشد یا کودکی تازه متولد شده؟ و این حالتی می باشد که شخص فرصتی دوباره برای زندگی دارد و اگر ذهن او برای بار دوم درست برنامه ریزی گردد، می­تواند یک بشر دیگر باشد. اگر در محیطی یا در مکانی، اتفاق خاصی برای شخص بیفتد، هر بار که شخص، به آن محیط مراجعه کند، حضور در آن مکان مانند کدی اقدام می­کند که ذهن به وسیله­ی آن، آرشیو اطلاعات را بازیابی می­کند. به یاد آوردن خاطرات و بازیابی بار حسی آن اتفاق، فرد را به واکنش عاطفی منطبق با بار حسی آن وادار می­کند. اگر این خاطره، خاطره­ی جمعی خوب و شیرینی باشد و افراد یک شهر را در خود درگیر داشته باشد، یادآوری این خاطره برای شهروندان، باعث واکنش عاطفی مثبت آنها خواهد گردید و با در نظر داشتن اصل تشعشع شعوری، شعوری مثبت در روح جمعی آنها انعکاس می­یابد. در این حین، اگر شخص غریبه­ای به این جمع اضافه گردد بی­­آنکه از قضیه خبر داشته باشد، به واسطه­ی اتصال به روح جمعی افراد آن جمع، هیجان و نشاط را در درون خود احساس خواهد نمود. در مورد شهرهایی که دچار بلایای خاصی شده­اند، هر شخصی وارد این شهرها می­گردد احساس غم و سنگینی را نتیجه می­گیرد و اصطلاح ” شهر ارواح “درمورد­ی این محیط­ها رایج می باشد. تئوری خرد جمعی، حافظه­ی جمعی، شعور جمعی و … هر کدام یک فیلد از بی شمار فیلدهای روح جمعی هستند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1-3-1-­ آیا ایده شهر-فرهنگ می­تواند شهر ایرانی-اسلامی را پایدار کند؟

1-3-2-­ چگونه می­توان ایده شهر-فرهنگ را در شهر ایرانی  (خوی) تقویت نمود؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه