عنوان کامل پایان نامه :

 ایده­ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

فرضیه های پژوهش:

 1-5-1-­ به نظر می­رسد ایده شهر-­فرهنگ می­تواند مناسب­ترین رویکرد برنامه ریزی برای شهر ایرانی-اسلامی باشد.

1-5-2-­ به نظر می­رسد با تدوین اصول و ضرورت­های ایده شهر-­فرهنگ در یک شهر نمونه­ای، با چگونگی عملیاتی­شدن این رویکرد آشنا گردید.

1-6-­ حدود پژوهش:

در حالت عام خود، در این سیاق به اصول کلی پرداخته و به تبیین آنها خواهیم پرداخت. تبیین مبانی شهر اسلامی از دیدگاهی نو و بسط چنین مفاهیمی در جهت تدوین چارچوب کلی برای سازماندهی شهرهای کنونی و روشن شدن مسیری برای شهرسازی در آینده، از اهداف این طریقه می باشد. تا جایی که بتوان تعریفی متفاوت از مفهوم شهر ایرانی-اسلامی نیز ارائه داد. در مطالعه­ی موردی نیز شهرک اقماری شهر خوی و بافت کالبدی شهر خوی مورد امعان نظر قرار میگیرند. نمونه­ی موری برای پیاده­سازی مبانی مطرح شده تحت عنوان ایده­ی شهر-فرهنگ، در بافت کالبدی شهر خوی جایگذاری و معرفی خواهد گردید.

1-7-­ اهداف پژوهش:

هدف ما در این پروسه در واقع نگاهی دوباره به پیشینه­ی فرهنگی و فنی تمدن ایرانی-اسلامی در باب شهر و شهرسازی و تدوین چارچوبی برای هویت­دهی به شهر ایرانی-اسلامی می­باشد. اسلام به عنوان یک مکتب همه­جانبه و فراگیر، در تمام زمینه­های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… دارای اصول و ضوابط استواری بوده می باشد. اما در تمدن اسلامی، مبانی تئوریک خاصی که بیانگر این مطلب باشد که گسترش بافت شهری و ایجاد مجتمع­های زیستی جدید برپایه­ی ایدئولوژی اسلامی بایستی متضمن چه نکاتی باشد، به صورت یک سبک تکوین و تدوین نشده می باشد. اما در معماری تاثیری عمیق از فرهنگ اسلام نظاره می­گردد. به گونه­ای که توانسته می باشد یک سبک معماری اسلامی را به منصه­ی ظهور برساند. تنها، مکتب اصفهان به عنوان نمود یک شهر ایرانی-اسلامی قابل شناسایی می باشد، هرچند، اولا با اصلاحات مدرنیستی، سیستم سنتی آن از بین رفته می باشد و ثانیا با ورود عنصر ماشین به معابر شهری، در صورت حفظ سیستم سنتی آن، کارایی خاصی نمی توانست داشته باشد و در واقع یکی از دلایلی که باعث شده در سیستم شهری سنتی اصفهان دست برده گردد، عدم کارآیی آن با تغییرات عصر مدرن و ورود ماشین به شهر بوده می باشد. اما در کل هم این مکتب نیز نتوانست بنیان نظری استواری را بنا نهد. از شیخ بهایی به عنوان بانی این مکتب، شرحی بر اینکه چرا عناصر فضایی مختلف را در یک مجموعه جمع کرده و یا اصولی که بیانگر علت انتخاب عناصر مختلف میدان تأثیر جهان و چرایی چیدمان آنها را اظهار کند چیزی در دست نیست. با عنایت به اینکه سه جریان فکری عرفان، تصوف و فقه ریشه­ی عمیقی در جامعه­ی ایران به گونه عام و در عصر صفویه به گونه خاص داشته می باشد، لذا شناسایی نمادهای سبک اصفهان و تعریف این نمادها کاری بس مهم جلوه می­نماید. نمادگرایی در معماری اسلامی و نیز در مکتب اصفهان یک خصیصه­ی مشخص می باشد و تحقیقاتی ارزنده و درخور توجه از سوی پژوهشگران مختلف در خصوص تحلیل فضایی این مکتب صورت گرفته می باشد. اما جای بسی اشکال در این تحقیقات و تحلیل­ها هست. اهمیت پرداختن به این مساله در این نکته می باشد که نشان داده گردد در گذشته، معماران جوامع اسلامی، در انعکاس دادن ادراکات عرفانی و برداشت­های ذهنی در محیط به صورت یک سازه، پیشینه­ی درخشانی دارند؛ لذا کوشش بر این خواهد بود تا هم ضرورت احیای چنین سننی در هویت­دهی به محیط نشان داده گردد و هم اینکه نشان داده گردد می­توان انعکاس قدسی را فراتر از یک بنا، در کل مجتمع­زیستی نیز پیاده سازی نمود. این پژوهش کوشش دارد با ارائه ایده شهر-فرهنگ اصول برنامه ریزی و شهرسازی اسلامی در یک شهر ایرانی را مورد مطالعه قرار دهد تا ضمن بازشناسی سنت­های شهرسازی اسلامی، با به­روز رسانی آنها و تدوین مبانی نظری لازم، بتوان در رفع نارسایی­های هویتی و کالبدی شهر­ها­ی کنونی گام موثری برداشت. هدف نهایی این پروسه، ارائه­ی چارچوبی برای شهرسازی ایرانی-اسلامی می­باشد. آغاز مفاهیم و بنیانهای نظری طرح خواهد گردید. سپس با تکیه بر اصول شهرسازی اسلامی­، ویژگی­های شهرهای ایرانی امروز مورد بازبینی قرار می­گیرد تا در نهایت با جمع­بندی از مباحث ارائه شده­، نمونه­ی موردی کار شده در چارچوب ایده­ی شهر-­فرهنگ در شهر خوی به تصویر در بیاید.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1-3-1-­ آیا ایده شهر-فرهنگ می­تواند شهر ایرانی-اسلامی را پایدار کند؟

1-3-2-­ چگونه می­توان ایده شهر-فرهنگ را در شهر ایرانی  (خوی) تقویت نمود؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه